Bok 020

Avhengig av bestselgere

boknett

En presset norsk bokhandlerbransje er mer avhengig av bestselgerne enn noensinne. 

I fjor solgte norske bokhandler over 45.000 ulike titler innen sakprosa, skjønnlitteratur og billigbøker. Over en femtedel av omsetningen kom fra de 100 mestselgende bøkene.

- Fokuserer vi ikke på bestselgere, er vi døde, sier administrerende direktør i Norli, John Thomasgaard til Dagens Næringsliv.

Når høstens bøker slippes, har forleggere og bokhandlere allerede lenge forsøkt å bestemme hvilke som skal selge mest. 

- Det går i prinsippet an å kjøpe seg en bestselger. Du kjøper deg plass i butikk, katalog og stabler, sier forfatter og forlegger Vidar Kvalshaug. 

Norli-ansatte får strikt beskjed om hvordan bestselgerne skal frontes -  god plassering, varetrykk med mange eksemplarer, aktivt salg av titlene og salgsforsterkende effekter som plakater og ansattes egne anbefalinger.

Veien til leseren er lang for en forfatter. Først må forlaget overbevises, og deretter må forlaget engasjere bokhandlerne. Dette skjer ofte flere måneder før bøkene gis ut, og nøkkelen er ofte de innflytelsesrike bokrådene, bokhandlernes rådgivende organ  for storinnkjøp på sentralt nivå. 

Forlegger Øyvind Hagen i Bazar mener de to største kjedenes bokråd, Ark og Norli Libris, avgjør nesten hele bokmarkedet. 

- Om de ikke tar inn en tittel, kommer den ikke til å selge, mener han. 

I fjor ble det gitt ut i overkant av 4000 bøker inne sakprosa, skjønnlitteratur og billigbøker, 500 mer enn for ti år siden. Mange havner aldri i bokhandel.

- Det er blitt mye, mye vanskeligere. Har vi 90 bøker, kan det hende bokrådene tar inn 10. Da er det store navn de vet selger. Er du debutant, er det nesten umulig å bli tatt inn på kjedenivå. Vi trenger noen bokhandlere som er litt tøffere. Hvem er den nye Jo Nesbø om ti år, hvis man ikke får frem noen nye navn?, sier Stig Arnesen i Juritzen forlag. 

Kilde: Magasinet, Dagens Næringsliv